Jumat, 21 Oktober 2011

Tugas Reviewed 21

Konsep Dasar Kurikulum 2004 (MATEMATIKA) SEKOLAH MENENGAH ATAS(SMA)/MADRASAH ALIYAH NEGERI (MAN)

By : Dr.Marsigit, MA
Reveiwed by : Jeffri Tri Agung Prakosa

There are several reasons why the Competency-Based Curriculum (CBC) be
choices in an effort to improve the condition of education in this country, among them
(Mukminan, 2003):
1. the potential of students is different, and that potential will develop if appropriate stimulus;
2. the quality of educational outcomes are still low and neglected aspects moral, morals, manners, arts & sports, and life skill;
3. global competition causing students / children who are able to work / exist, and the less able will fail;
4. competition on the ability of HR (Human Resources) products agency education, and
5. competition occurs in educational institutions, so need a formula that clear about the standards of competency, the next standard lesson necessary competencies are translated into a number of competencies basis.
Curriculum 2004 is as a concept, as well as a
program, according Siskandar Competency-Based Curriculum (2003) has ciriciri:
1. emphasis on achievement of competencies students both individually and classical;
2. results-oriented and diversity;
3. delivery of learning approaches and methods varies;
4. learning resource not only teachers but other learning resources that meet educational element;
5. emphasizes the process of assessment and learning outcomes in an effort to control
a competency.
Ebbutt and Straker, 1995):
a. Facts (facts), including information, names, terms and conventions
b. Understanding (concepts), including building a sense of structure, the role ofstructure understanding, conservation, set, relationship patterns, sequences, models, operation, and the algorithm.
c. Reasoning skills, including understanding the sense, logical thinking, understand the negative examples, think of deduction, systematic thinking, thinkingconsistent, draw conclusions, determine the method, making excuses, and determining strategy.
d. Algorithmic skills, including: follow the steps made
​​by others, create an informal step, determine the steps, using the steps, explain the steps, defining the steps that can be understood other people, compare the various measures, and adjusting steps.
e. Mathematical problem-solving skills (problem-solving) include: understand the issues, discuss alternative solutions, break The main issues to be small pieces, to simplify matters, using past experience and use intuition, to find alternative solutions, tried different ways, work systematically, noting what happens, check the result by repeating the steps, and trying to understand the other question.
f. Skills investigation (investigation), includes: filed questions and determine how to acquire, build and test hypotheses, determine the appropriate information and provide an explanation why the information required and how to get it, collect and compile and process information systematically, grouping criteria, sort and compare try alternative methods recognize patterns and relationship, and concludes.

Sabtu, 08 Oktober 2011

Tugas Reviewed 20

MATHEMATICAL THINKING ACROSS MULTILATERAL CULTURE


By : Dr.Marsigit, MA
Reveiwed by : Jeffri Tri Agung Prakosa

Masalah Pembentukan dan Pemahaman muncul ketika siswa:
a. model diamati dari silinder lingkaran tegak, mengamati model tertentu dari bola , dan diberikan model kerucut lingkaran tegak
b. mengidentifikasi komponen-komponen dari silinder lingkaran tegak, bola, dan kerucut lingkaran.
c. mendefinisikan konsep silinder lingkaran tegak, bola, dan kerucut lingkaran.
d. pertanyaan dan pemberitahuan dari guru untuk mencari konsep-konsep
Perspektif akan muncul ketika siswa:
a. Model beton digunakan untuk mencari total luas silinder lingkaran tegak, daerah
bola dan volume kerucut lingkaran tegak
b. belajar bahwa tinggi silinder lingkaran adalah sama dengan lebar persegi panjang tersebut;
dan keliling lingkaran adalah sama dengan panjang persegi panjang
c. panduan belajar guru untuk memahami prosedur bagaimana
cara mencari volume
kerucut lingkaran tegak
d. model silinder 
lingkaran tegak tepat ke komponen-komponennya
Solusi Pelaksana :
a. mencoba untuk mencari tahu area lateral silinder lingkaran tegak
b. mencoba untuk mengetahui total luas silinder lingkaran tegak
c. mencoba untuk mengetahui daerah lingkup  mengumpulkan data dari pengukuran volume kerucut dibandingkan dengan volume silinder
Berpikir Metematika berarti banyak hal untuk banyak pendidik. Ada beberapa
fitur di mana kita dapat mempromosikan berpikir matematika seperti berikut:
1. Fitur pertama adalah reorganisasi melalui mathematization dengan berpikir reflektif.
2. Fitur kedua adalah akuisisi dan menggunakan konsep matematika pada dunia yang ideal
3. Fitur ketiga adalah belajar bagaimana untuk belajar, mengembangkan dan menggunakan matematika dalam dua jenis pembelajaran.
4. Berbagi ide-ide dan cara berpikir matematika yang diperlukan untuk ilmu pengetahuan,
teknologi, pertumbuhan ekonomi dan pengembangan.
5. Mengembangkan pendekatan pengajaran pada pemikiran matematika melalui Lesson Study
6. Mengembangkan jaringan untuk berbagi ide tentang melakukan berfikir matematika di tingkat nasional, tingkat regional atau internasional




Tugas Reviewed 19

LESSON STUDY:
Promoting Student Thinking on the Concept of Least Common Multiple (LCM) Through Realistic Approach in the 4th Grade of Primary Mathematics Teaching

By : Dr.Marsigit, MA
Reveiwed by : Jeffri Tri Agung Prakosa

Secara khusus, kurikulum matematika menguraikan tujuan belajar mengajar matematika adalah sebagai berikut:
  memahami konsep matematika, menjelaskan hubungan antara siswa dan guru dalam menerapkannya untuk memecahkan masalah secara akurat dan efisien.
  mengembangkan keterampilan berpikir untuk mempelajari pola dan karakteristik matematika, untuk memanipulasi mereka dalam rangka untuk generalisasi, untuk membuktikan dan menjelaskan ide-ide dan proposisi matematika.
  mengembangkan keterampilan pemecahan masalah yang mencakup pemahaman
masalah, menguraikan model matamatika, memecahkan dan memperkirakan hasil.
 mengkomunikasikan gagasan matematika menggunakan simbol, tabel, diagram dan
media lainnya.
  mengembangkan apresiasi dari penggunaan matematika dalam kehidupan sehari-hari,
keingintahuan, pertimbangan, dan kemauan untuk belajar matematika serta tangguh dan percaya diri.
Melalui Pendekatan Realistis.
1. Siswa dapat berfikir jauh tentang konsep LCM
2. "Calender Format Problem" adalah model yang berguna untuk siswa menjembatani pemikiran matematika antara abstrak dan nyata, dan membantu siswa untuk belajar LCM di berbagai tingkat abstraksi.
3. Siswa berfikir tentang konsep LCM secara simultan
4. Dalam pemikiran konsep LCM, interaksi antara guru dan siswa, siswa dan siswa adalah kegiatan penting.
5. Siswa berfikir tentang konsep LCM yang dipengaruhi oleh koneksi di antara untaian konsep-konsep matematika yang sebelumnya dikembangkan.

Tugas Reviewed 18


GERAKAN REFORMASI UNTUK MENGGALI DAN MENGEMBANGKAN
NILAI-NILAI MATEMATIKA UNTUK MENGGAPAI KEMBALI NILAINILAI
LUHUR BANGSA MENUJU STANDAR INTERNASIONAL PENDIDIKAN
By : Dr.Marsigit, MA
Reveiwed by : Jeffri Tri Agung Prakosa
National educational reform can be done at two levels of macro and micro. At the macro level, the national education reform must be able to renew the vision and develop educational paradigm and scrape out the constraints provision of education by maintaining and improving the quality and professionalism and empowerment towards Indonesia is Indonesia's New open, democratic and united. For an educational practitioners (teachers), reforms education on a macro level for a few things are beyond the reach of his thinking and ability. However, considering the education of teachers is a critical success, then the teacher can play a role object and subject of educational reform by increasing ability to educate and manage the classroom. But in reality it is not easy to educate because students find that learning is not easy. Still there are gaps that large enough between idealism and practice of educating in the field.  The value of mathematics can be seen from the context of the ontological, epistemological and axiological in limits of intrinsic value, extrinsik and systemic. For a self-learners of  mathematics then The lowest value of mathematics is that if only his own use, a higher value if math can be used for public interest. But the highest math scores is if it can be used systemically for the wider interest. But the values mathematics that was developed should be coupled with critical thinking because the math does not others do not is not is the critical thinking itself. The sharpness of mathematics is able dreamy future through a teleological concept that what happens in the future can at least photographed through the present. Nevertheless there are still other values ​​that relation to levels of quality. At first the quality of math scores only appear on the outside, but on the quality of the second and third and so on then the value mathematics is metaphysical. With analog thinking then what happens to
disclosure of the value of mathematics can be used also in the disclosure of noble values nation. virtue achieved back none other than merely by the method translated and interpreted from the context of the passage of time past, present, and come. This is then known people with hermenitika method.

Tugas Reviewed 17

Asumsi Dasar Karakteristik Matematika, Subyek Didik dan Belajar Matematika Sebagai Dasar Pengembangan Kurikulum Matematika Berbasis Kompetensi Di SMP

By : Dr.Marsigit, MA
Reveiwed by : Jeffri Tri Agung Prakosa

Mathematics as search activity patterns and relationships
The implication of this view of learning are: 
1. give students the opportunity to conduct discovery and investigation to determine patterns of relationships,
2. provide an opportunity for students to experiment with different ways, 
3. encourage students to discover the sequence, difference, comparison, grouping,etc.
4. encourage students to draw general conclusions, 
5. help students understand and found a link between understanding one another.
Mathematics as a creativity that requires imagination, intuition and invention
The implication of this view of learning are: 
1. encouraging initiatives and provides an opportunity to think differently, 
2. encourage curiosity, the desire to ask,denied the ability and the ability estimates, 
3. appreciate the discovery that unexpected as beneficial rather than take it as an error, 
4. encourage students to discover the structure and design of mathematics, 
5. encourage students to appreciate discovery of another student, 
6. encourage students to think reflexive, and
7. does not suggest just using one method alone.
Mathematics as problem solving activities (problem solving)
The implication of this view of learning are: 
1. provide a learning environment mathematics that stimulate the emergence of mathematical problems, 
2. help students solve math problems using his own way, 
3. help students know the information needed to solve mathematical problems, 
4. encouraging students to think logically, consistently, systematically and develop a system documentation / records, 
5. develop the ability and skills to solve issues, 
6. helping students know how and when to use various tools visual or media such as mathematics education: a compass, calculator, etc.

Sabtu, 01 Oktober 2011

Tugas Reviewed 16

 DEVELOPING MATHEMATICS EDUCATION
IN INDONESIA

By : Dr.Marsigit, MA
Reveiwed by : Jeffri Tri Agung Prakosa

Pendidikan matematika di Indonesia dapat kita lihat peningkatannya dari jenjang SD, SMP, dan SMA. Perubahan kurikulum yang sering dilakukan di Indonesia itu adalah salah satu cara meningkatkan mutu pendidikan di Indonesia. Dengan begitu dapat kita lihat bahwa pemerintah juga memperhatikan Indonesia dalam bidang pendidikan.Peningkatan pendidikan matematika juga dapat dilihat dari meningkatnya peminat dalam jurusan pendididkan metematika. Hal ini menandakan bahwa masyarakat paham akan pentingnya belajar matematika. Dalam sudut pandang sekolahan sudah banyak siswa-siswa yang mengikuti olimpiade matematika mewakili bangsa Indonesia. PEningkatan pendidikan matematika ini sangatlah berarti bagi Negara, karena dengan begini mutu pendidikan di Negara Indonesia juga mulai terangkat. Pendidikan matematika di Indonesia juga merupakan andalan dari bangsa Indonesia itu sendiri. Peningkatan pendidikan matematika ini juga didukung oleh keprofesionalan guru dalam pembelajaran dan penggunaan-penggunaan teknologi-teknologi. Perubahan keadaan dari siswa pasif menjadi aktif dari guru aktif menjadi fasilitator mengakibatkan perubahan yang sangat drastis. Keprofeisonalan guru yang didukung dengan adanya upaya-upaya yang dilakukan oleh Negara menjadi tidak sia-sia.

Tugas Reviewed 15

Developing ICT for Primary and Secondary Mathematics Teacher Professional Development: The Use of VTR in Lesson Study

By : Dr.Marsigit, MA
Reveiwed by : Jeffri Tri Agung Prakosa
Banyaknya sekolah-sekolah yang sudah menetapkan teknologi dalam setiap pembelajaran dan banyak pula sekolah-sekolah yang sudah bersetandart internasianal menjadikan sekolah-sekolah tersebut menggunakan berbagai macam fasilitas lebih khususnya dalam penggunaan teknologi. Hal ini tentu jelas mendukung bahwa seorang guru harus bisa mengimbangi perubahan jaman. Tak perlu dipungkiri lagi tak sedikit guru yang tidak bisa menggunakan media-media persentasi kita sebut saja yang paling sederhana yaitu penggunaan computer multimedia dalam rangka pembelajaran. Hal ini tentu sangan menjadi perhatian besar.
Dalam hal ini, Peningkatan keprofesionalan guru dilihat dari kevakapannya terhadap teknologi sangatlah penting disamping bahwa guru harus mengenalkan pembelajaran dengan memaksimalkan ICT. Guru juga diharapkan dapat menggunakan VTR sehingga pembelajaran akan lebih bermakna. Karena pembelajaran yang semakin berkembang ini dengan memaksimalkan penggunaan ICT dan VTR pembelajaran akan lebih berarti untuk meningkatkan mutu pendidikan. Dan diharapkan dari antusias siswa sendiri , akan bertambah dengan pesat.